27
مارس

عطر برکت| آن‌ها که خوب می‌برند و می‌دوزند و اسمشان را گذاشته‌اند خیاط

گروه زندگی- سمیه دهقان‌زاده: اواخر دهه چهل بود، محبوبه نوجوان تا مادرش پایش را از خانه بیرون می‌گذاشت، در اتاق خیاطی را قفل می‌کرد و به چشم بهم زدنی پشت چرخ بود و پارچه‌های برش زده را بالا و پایین و درست و غلط می‌دوخت و کیف می‌کرد، بس که دلش می‌خواست خیاط شود و واقعی لباسی درخور بدوزد و همه را شگفت‌زده کند.


بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بماند که «عزیز» جانش که می‌آمد گوش مبارکش را می‌پیچاند که دخترجان این همه کار، چه کارِ پارچه‌ها و چرخ من داری؟!

اما بالاخره روز موعود فرا رسید، یک ظهر تابستان و تعطیلی مدرسه‌ها بود که مادرش آمد خانه و گفت:« تو رو می‌فرستم خیاطی و خواهرت رو کلاس نقاشی». با بابای بچه‌ها مشورت کرده بود و حالا دخترهای خانه خوشحال‌ترین بودند که می‌توانند بیشتر و بهتر یاد بگیرند.


عکس تزئینی از دوخت پارچه با چرخ خیاطی خانگی

شنبه بِبُر، یکشنبه بدوز، دوشنبه مبارک کن
محبوبه نوجوان، 6 ماه نشده برای خودش خیاطی شده بود که بیا و ببین، دیپلم خیاطی‌اش هم در نازک دوزی و ضخیم دوزی با معدل ۲۰ گرفت و بابایش همان شب قابش کرد و گذاشت روی طاقچه و خدا را شکر کرد از داشتن چنین دختر هنرمندی.
حالا سال‌ها از آن زمان می‌گذرد و او خانم خانه خودش و مادربزرگ بچه‌هاست، محبوبه خانم پیرقلی‌پور که سال‌ها بچه‌هایش هر لباسی پشت ویترین مغازه‌ها می‌دیدند را می‌دوخت و کار راه‌انداز اهل محل برای لباس‌های خوش دوخت و تر و تمیز بود،حالا برای نوه‌هایش سنگ تمام می‌گذارد، اما دیگر شخصی دوزی نمی‌کند. او می‌گوید:خیاطی بیشتر از اینکه شغل باشد، هنر است، هنری که باید عاشقش باشی تا بتوانی عالی انجامش دهی. یک سری اصول و قواعد حرفه‌ای از اندازه گیری و الگو و برش دارد که آن‌ها یاد گرفتنی است، اما دقت نظر برای دوخت خوب لازم است. اینکه فرم اندامی هر کسی را که می‌خواهی برای او لباس بدوزی را درک کنی و بتوانی با لباس مناسب نقص‌های اندامی‌اش را بپوشانی و او خوشحال و راضی از ‌پیش توی خیاط برود، آن وقت هنر کرده‌ای!


نمایی دیگر از دوخت و دوز خانگی

محبوبه خانم ادامه می‌دهد: لباس می‌گوید من را شنبه ببر، یکشنبه بدوز، دوشنبه مبارک کن، سه‌شنبه خیلی خوب نیست برای لباس دوختن، آخر ممکن است لباس در اتوکشی یا چیز دیگر بسوزد. این‌ها را خانم خیاطمان(استاد خیاطی) به ما یاد داده است، خدا رحمتش کند زن هنرمندی بود و می‌گفت از تماشای دست خیاط‌ها پشت شیشه مغازه‌ها خیاطی یاد گرفته است‌.
الان وقتی می‌بینم ما این همه خیاط خوب و پارچه اعلی داریم و می‌شود لباس‌های خوب دوخت و‌ پوشید ولی  لباس‌های بی‌قواره و عجیب و غریب مد شده، غصه‌ام می‌گیرد و دلم به حال این نسل جوان می‌سوزد که نمی‌توانند چند دست لباس درست حسابی آماده بخرند و باید در به در فروشگاه‌ها و فضای مجازی باشند که آیا یک لباسی که عکسش را دیدند قواره تنشان بشود یا نه.


نمونه‌ای از برندهای معروف مردانه در جهان

لباس‌هایی برندنما که به خورد مردم عشق برند می‌دهند
به سراغ آقای اسکندری می‌رویم، شخصی دوز مردانه حوالی چهارراه زرتشت، از اوضاع این روزهای دوخت و‌ دوز و لباس خیلی راضی نیست، اما خوش‌روست و پرحوصله. او می‌گوید: خیاطی، هنر میلی‌متری است، هر کسی اندازه حوصله و دقت و صد البته مهارتش می‌تواند لباسی را به شما تحویل دهد که همیشه قاب تن‌تان باشد.
البته ما شخصی‌دوز هستیم و مشتری‌های خاص خود را داریم، بعضی‌ها فکر می‌کنند الان دیگر سلیقه جوانان به لباس‌های آماده و اسپرت و انواع تی‌شرت هاست ولی هنوز هم سلیقه کلاسیک و شیک پوشی بین بعضی جوان‌ها و بیشتر جوان‌های قدیم دیده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه بازار از جنس‌های چینی و تایلندی و لباس‌هایی به اسم ترک، پر شده و نه با قیمت ارزان که حتی با قیمت‌های خیلی گزاف هم فروخته می‌شود، درحالی که خیلی وقت‌ها لباس‌هایی که به اسم برندهای جهانی وارد کشور می‌شود در سری دوزی های چین و هند و پاکستان دوخته می‌شود، لیبل می‌خورند و بعد می‌آیند به خورد مردم از همه جا بی‌خبر عشق برند ما می‌دهند. در حالی که اگر کسی با پارچه و لباس اخت باشد می‌داند برند و شاخص بودن یک لباس به برش و تمیز بودن دوخت آن و نوع پارچه اش هست.
ولی در کل لباس همین که متناسب و تمیز و باوقار باشد کافی است، وگرنه تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست، نشان آدمیت».


«حاج علی‌اصغر خراطی» از قدیمی‌ترین پیراهن‌دوزهای تبریزی و استادکار تبریزی است

وقتی خیاط نظر مشتری را بایکوت می‌کند و همه راضی‌اند!
«هر روز مدل‌های جدید می‌آید و سلیقه‌ها تغییر می‌کند، ما هم باید هم به دل پارچه‌راه بیاییم و هم به دل صاحب پارچه و مشتری.
یک روز همه فیت پسند و لباس تنگ و چسبان دوست دارند، روز دیگر برای گشادپوشی سر و دست می‌شکنند، پس باید خیاط به روز باشد و از انواع مدها حتی اگر آن را نمی‌پسندد مطلع باشد.

من خودم وقتی در خیابان قدم می‌زنم همه‌‌اش چشمم دنبال مدل لباس آدم‌ها و لباس پشت ویترین است تا از خوب‌هایش در ذهنم الگو بزنم و خودم را برسانم به چرخ و‌مغازه‌ام و تبدیلش کنم به یک لباس همه چی تمام.
از توریست‌ها و مردم وسواسی در دوخت و دوز مشتری دارم تا بعضی رجال سیاسی و اهل تلویزیون و سینما و با وجود اینکه به سلیقه‌شان احترام می‌گذارم ولی اگر کار نشدنی باشد یا لباس را طوری سفارش دهند که قرار باشد توی تنشان خوب ننشیند، نظرشان را بایکوت می‌کنم و خودم هر کار که صلاح بدانم می‌کنم، آن‌ها هم که به نتیجه خوب کار ایمان دارند، لب از لب باز نمی‌کنند».

این‌ها را با هیجان و جدیت و گاه با لبخند، استادکار خیاطی اهل تبریز می‌گوید که سال‌هاست به تهران آمده و عشق و زندگی و خانه و کاشانه‌اش همه به حرکات نرم و شگفت‌انگیز سوزن روی پارچه گره خورده است.


نمونه‌ای مانتوهای جلو باز و الگوی ساده در فروشگاه‌های اینترنتی

بعضی‌ها خوب می‌برند و می‌دوزند و اسم خودشان را خیاط گذاشته‌اند
او ادامه می‌دهد: ما در جای جای ایران، خیاط خوب کم نداریم، اما بعضی‌ها هنوز قیچی و سوزن دست نگرفته اسم خودشان را گذاشته‌اند خیاط، برای خودشان می‌برند و می‌دوزند و متاسفانه بد نسخه‌ای هم برای لباس‌های بدون الگو و کج و معوج می‌پیچند، به قول جوان‌ترها خوب هم بلندند خودشان را تبلیغ کنند و عده‌ای دیگر هم عشق مدل نوتر و خلاقانه تر هستند گول می‌خورند و همین می‌شود که شما جای یک دست مانتوی درست حسابی، یک شلوار درست درمان و یک لباس مناسب تن، طرح‌هایی مربعی بدون آستین و دکمه برای مانتو، شلوارهای بدون تناسب و بد فرم و لباس‌های اذیت کن را می‌بینید که خیلی هم فروش دارد».


«علیرضا سبک‌خیز» معروف به گلبویی که از سال 1379 تا پایان عمر، در حرم مطهر رضوی به کار دوخت لباس خدمه و خادمیاران مرد، دوخت پارچه تنظیف غبارروبی ضریح مطهر و تعمیر لباس زائران مشغول خدمت بود

از درآمدهای پر و پیمان تا یاری ده روزگار کرونا
شیفت‌های کاری طولانی در بعضی اوقات، ضعف بینایی در طولانی مدت، درد مفاصل به خاطر نشستن‌ یا ایستادن‌های طولانی و به روز بودن همیشگی در صنعت مد و لباس مواردی است که در کنار شاید درآمد خوب و شخصی دوزی، برای خیاط‌هایی که هنوز کسب و کار شخصی خود را ندارند و در خیاط خانه و تولیدی‌ها کار می‌کنند پیش می‌آید، برای خیاط‌های مستقل هم لرزش دست و کم شدن سوی چشم و خستگی مدام پشت کمر و گردن و مفاصل در طی سال‌ها اجتناب ناپذیر است، چیزهایی که شاید از چشم من و شمای مشتری و سفارش دهنده لباس دربرود و طبق یک عادت دیرینه و حس خاص آن بنشینیم و درآمد ماهانه و سالانه خیاط‌ها را با حق الزحمه سفارش‌هایشان تخمین بزنیم.

اما حقیقت این است که جز صنعت مد و لباس و تولیدی‌های پوشاک با اهداف خاص، خیاط‌ها صرف نظر از بدقولی‌های گاه و بی‌گاهشان در تحویل سفارش، از شریف‌ترین افراد جامعه هستند، خیلی‌هایشان کنار شخصی‌دوزی های پردرآمد برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه لباس خوش دوز می‌دوزند و مزدی نمی‌گیرند، بعضی‌ها ایامی مثل محرم و صفر، پرچم دوزی برای عزاداری را می‌زنند تنگ بقیه کارهایشان، آن هم نه در قبال پول که فقط برای رضای خدا و چه کسی می‌تواند فراموش کند آن وقتی که هیولای کرونا به دنیا چنگ زد، خیاط‌های زیادی شروع کردند به ماسک دوختن و توزیع آن، تا مردم از تحریم محفوظ باشند و کمیابی ماسک هم فروکش کند.


قاب عکس شیخ رجبعلی خیاط و چرخ خیاطی

خیاطی بیشتر راز رسیدن به سعادت را پیدا کرد

حرف از شرافت و انسانیت شد، افرادی مثل ادریس پیامبر و لقمان حکیم هم می گویند شغل خیاطی پیشه کرده بودند و در دوران معاصر گل سرسبد خیاط ها را می‌توان «شیخ رجبعلی خیاط» دانست او که نه تنها در دوز و دوز مهارت و پارچه مهارت داشت، برنفس خود هم تسلطی داشت مثال زدنی. او راز رسیدن به سعادت و اولیای خدا شدن را در کنترل هوای نفسانی می‌دانست.

می‌گویند وقتی جوانی از جناب شیخ رجب علی خیاط پرسید که چطور این حال را به دست آورده اید؟ ایشان در پاسخ راز تحول معنوی خود را تعریف کرد. ماجرای فرار شیخ رجبعلی خیاط از دست دختر جوان به این شرح است:

در ایام جوانی، حدود 23 سالگی، دختری رعنا و زیبا از بستگان، دلباخته من شد و سرانجام در خانه ای خلوت مرا به دام انداخت. با خود گفتم: رجبعلی! خدا می تواند چندین دفعه تو را امتحان کند، بیا یک بار تو خدا را امتحان کن! و از این حرام آماده، به خاطر خدا صرف نظر کن. سپس به خداوند عرضه داشتم:

خدایا! من این گناه را برای تو ترک می کنم، تو هم مرا برای خودت تربیت کن…

شیخ دلیرانه همچون یوسف (ع) در برابر گناه مقاومت می‌کند و از آلوده شدن به گناه اجتناب می ورزد و به سرعت از دام خطر فرار می‌کند. این پرهیز از گناه موجب بصیرت و بینایی او می شود؛ به گونه ای که به گفته برخی چشم برزخی او باز می شود و آن چه را که دیگران نمی‌دیدند و نمی شنیدند، می دید و می‌شنید.

چه خوب می‌شود ما هم در هر شغل و پیشه‌ای که هستیم در کنار اخلاق حرفه، مثل این خیاط بنام مدام کنترل برنفسمان تمرین کنیم که حقیقتا خیر دنیا و آخرت در آن است و بس.

پایان پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خیاط
لباس
دوخت و دوز
رجبعلی خیاط
ماسک دوزی
شخصی دوز
بعضی ها
خیاط ها
یک لباس
سال ها

 

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۴۷۳۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

 

خبر بعدی:

یک ضیافت در نیمه ماه خدا به برکت کریم اهل بیت

پانزدهمین غروب رمضان 1445 هجری قمری فرا رسید و به این ترتیب، این ماه پربرکت به نیمه رسید و می‌توان آثار روزه را در جسم و روح روزه‌داران واقعی احساس کرد که انوار الهی وجودمان را درنوردیده است. امروز همچنین مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت است.

به گزارش «تابناک»؛ تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستان‌های فراوان به یاد دارد؛ مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند، آنچه موجود است، به او بدهند و به این ترتیب، نزدیک ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند. وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید، فرمودند: «من هم به درگاه خدا سائلی هستم و می‌خواهم كه خدا محرومم نسازد و شرم دارم با چنین امیدی سائلان را ناامید كنم. خداوندی كه عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد كه من هم به مردم كمك كنم.» امیدواریم در این ماه پیرو واقعی این معصوم باشیم.

رسول اللَّه(ص) فرموده‌اند: «رمضان، ماهى است كه اولش رحمت، وسطش آمرزش و پایانش رهایى از آتش جهنم است‌.» ایشان در جای دیگری نیز تأکید دارند: «سه چیز از روح خداست: شب زنده‌دارى با نماز، جویاى حال برادران و روزه گرفتن‌.»

در پانزدهمین غروب رمضان با این مجموعه در خدمتتان هستیم. برای دیدن هر بخش، روی تیتر هر بخش کلیک کنید.
نوای اذان مؤذن زاده اذان مغرب شانزدهم رمضان را با نوای سلیم مؤذن زاده می‌شنوید. این اذان یکی از ماندگارترین نواهای اذان در دهه های اخیر است که نسل های متعددی با آن خاطره دارند.     ربنا با صدای استاد مؤذن زاده «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» «بار اِلها، دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت، زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می‌کردند بار اِلها ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما که تو بهترین مهربانان هستی. آن گاه که آن جوانان کهف (از بیم دشمن) در غار کوه پنهان شدند، از درگاه خدا خواستند: باراِلها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیلهٔ رشد و هدایتی کامل مهیا ساز. چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند، از خدا خواستند که بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شکست کافران یاری فرما.»     تواشیح اسماءالحسنی
تواشیح اسماء الحسنی را که 99 اسم مبارک خداوند متعال است، با تصاویری متفاوت از مخلوقات پروردگار متعال می بینید و می‌شنوید: «نسئلک یا من هو الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الملک القدّوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار. المتکبّر الخالق الباریء المصوّر الغفّار القهّار الوهّاب الرزّاق الفتّاح العلیم. القابض الباسط الخافض الرافع المعزّ المذلّ السمیع البصیر الحکم العدل. اللطیف الخبیر الحلیم العظیم الغفور الشکور العلیّ الکبیر الحفیظ المقیت. الحسیب الجلیل الکریم الرقیب المجیب الواسع الحکیم الودود المجید الباعث الشهید. الحق الوکیل القویّ المتین الولیّ الحمید المحصی المبدىء المعید المحیی الممیت الحیّ القیوم. الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدّم المؤخّر الاول الآخر. الظاهر الباطن الوالی المتعالی البر التوّاب المنتقم العفو الرئوف مالک الملک ذو الجلال و الاکرام. المقسط الجامع الغنیّ المغنی المانع الضار النافع النور الهادی البدیع الباقی. الوارث الرشید الصبور الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر. اللهم صلٌ افضل صلاه علی اصعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم عدد معلوماتک و مداد کلماتک کلما ذکرک الذاکرون و غفل ان ذکرک الغافلون.»       دعای ایام ماه مبارک رمضان
«یا عَلِىُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ، الَّذى‏ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَى‏ءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ‏ عَلَى الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذى‏ فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ، وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى‏ اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدىً لِلنَّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَالْفُرْقانِ وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا ذَالْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى‏ مِنَ النَّارِ، فیمَنْ تَمُنُ‏ عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.» «اى والا اى‏ بزرگ اى آمرزنده اى مهربان تویى پروردگار بزرگى که نیست مانند او چیزى‏، و او شنوا و بینا است و این ماهى است که آنرا بزرگ و گرامى داشته و او را شرافت و برترى داده‏اى‏، بر ماه هاى دیگر و این ماهى است که روزه آن را بر من واجب کرده و این ماه‏، رمضان است همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى آن قرآنى که راهنماى مردم و نشانه‏هاى روشنى از هدایت‏، و جدا ساختن (میان حق و باطل) است و قراردادى در این ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه کردى پس اى‏ منت دارى که کسى بر تو منت ندارد منت نه بر من به آزاد ساختنم از آتش در میان آنان که‏، بر آنها منت نهى و داخل بهشتم گردان برحمتت اى مهربانترین مهربانان.»
دعای روز پانزدهم مبارک رمضان «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِكَ یا أمانَ الخائِفین / خدایا روزى كن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان و بگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناكان.»

جزء پانزدهم قرآن

جزء پانزدهم قرآن مجید را به همراه متن در تابناک می‌شنوید و می‌خوانید. جزء پانزده قرآن مشتمل بر سوره‌های: الاسراء ۱ تا ۱۱۱ (کامل) * الکهف از آیه ۱ تا ۷۴